Névtelen terv - 2021-04-26T151333.578.pn
DMA_Csapatban_együtt.png

NAGYOBB STABILITÁS, TÖBB SZABADIDŐ!

HOGYAN MOTIVÁL EGY JÓ VEZETŐ?

Ha céged van, embereket irányítasz, vagy nagy csoportokat vezetsz, akkor biztosan találkoztál már olyannal, hogy bizonyos tagok, munkatársak nem annyira motiváltak. Egyesek elvégzik a munkájukat, sőt, még többet kérnek belőle, és hozzájárulnak a cég sikeréhez, míg mások terhet jelentenek a többiek számára, plusz munkát adnak másoknak, és nem annyira járulnak hozzá a cég értékéhez. Nyilván a motivált emberekkel jobban tud járni bármilyen cég, de hogyan is lehet elérni, hogy motiváltak legyenek a munkatársaink, embereink? Mi egyáltalán a motiváció jelentése, és miért fontos, hogy egy jó vezető alatt a munkaidő nagy százalékában motivált munkatársak legyenek?

Először is kezdjük azzal, hogy nem olyan motivációs eszközöket fogunk bemutatni, amik már 100 éve nem működőképesek, vagy ami csak néhány embernél működik, és nem is olyat, ami egy bizonyos korosztálynál fog működni. Természetesen nincs 100%-os hatékonyságú motivációs eszköz, viszont azok, amiket bemutatunk, egytől egyig olyanok, amik működnek, és csak alkalmaznod kell őket. Ha néha úgy érzed, hogy a csapatban feszültségek vannak, esetleg nem dolgoznak csapatban, együtt az emberek, és még szét is húznak, akkor fogod igazán értékelni ennek a cikknek a tartalmát.

Mi a motiváció és a vezető jelentése?


motiváció (főnév)


Cselekvésre késztető tényező, amely növeli a személy hajlandóságát, és ésszerű ok lesz neki arra, hogy megtegyen egy elvárt cselekvést vagy engedelmeskedjen egy utasításnak. Ez a hajlandóságot kiváltó tényező egymást követő lépcsőfokokként helyezkedik el egy skálán.


Eredet [motiváció < angol: motivation (motiváció) < latin: motivus (mozgató) < moveo (mozdít)]
(Forrás: wikiszotar.hu)

Ki is egy vezető?


vezető (főnév)


Csoportot irányító személy, aki összehangolja, megszervezi egy csoport közös célját megvalósító tevékenységeket; igazgató. (Ez a csoport egy adott célra egyesült emberek közössége: lehet egy vállalkozás, lehet egy intézmény, de lehet akár egy csapat is, amely egy játékban, sportversenyen vesz részt.)


Eredet: [vezet < ómagyar: vezet < ősmagyar: vezet < szanszkrit: vizati (vezet, intéz, végeztet)]
(Forrás: wikiszotar.hu)

Először is nagyon fontos, hogy ha valaki vezető egy cégben, akkor viselkedjen is vezetőként. Enélkül a lépés nélkül nem lesz hatása semmilyen motivációs eszköznek sem, hiszen ha nincs egy ember, aki irányítja a csoportot, és aki a csoport szemében vezetőként van elfogadva, akkor nem fog működni semmi sem.

Milyen motivációs eszközök léteznek?


Egy minden korosztályra és mindenféle emberre kiterjedő felmérést készítettünk el, ahol azt kérdeztük meg az emberektől, hogy őket mi motiválná egy munkahelyen, és milyen munkahelyen dolgoznának szívesen. Természetesen lehet nem egyetérteni a következőkben leírtakkal, viszont ezt nem mi találtuk ki, ezt az emberek mondták, azok az emberek, akik nálad is dolgoznak.


Nézzük sorban az 5. helytől kezdve:


5. Jó fizetés


Mindenkinél fontos volt a fizetés, hiszen senkinek nem az a célja, hogy ingyen dolgozzon, viszont az ez alatt levő pontokat sokkal fontosabbnak gondolta a résztvevők nagy része.

4. Biztos állás


A biztos állást úgy lehetne definiálni, hogy maga a cég stabil. Nem omlik össze évente, nincs csődben, és maga a pozíció folyamatos és megbízható. Tudja a munkatárs, hogy nem kell új munkahelyet keresnie, és nem aggódik emiatt minden nap.

3. Megértő hozzáállás


A megértő hozzáállás leginkább a kommunikációban nyilvánul meg. A nyugtázó ”Köszönöm!”, ”Megértelek!”, ”Értem, amit mondasz!” vagy bármilyen hasonló szavak és mondatok használatára gondolunk. Ezek nyilván hozzájárulnak, hogy a munkatárs ne stresszként élje meg a munkáját.

2. Hová tart a cég?


Kell lennie egy célnak, ami a cég és a munkatársak számára nemes. Fontos, hogy ezt a célt elérjük, és szem előtt tartsuk, és itt nem olyan célra gondolunk, hogy keresni 100 millió forintot. Inkább egy olyanra, mint: profin kiszolgálni Magyarországot ilyen termékekkel, amik ilyen minőségűek, és ezzel boldoggá tenni az embereket - vagy bármi hasonló dolog, amit a cég magáénak tud érezni. Ha céltalanul járnak be az emberek, vagy csak azért, hogy a fizetést megkapják, soha az életben nem lesznek motiváltak.

1.    Megbecsülés, elismerés


Az első helyen pedig nem más, mint a megbecsülés és az elismerés áll. Ha folyamatosan és ténylegesen el vannak ismerve a munkatársak, akkor az valódi motivációval fogja ellátni őket. Elvégez a munkatárs egy feladatot, amit amúgy is el kell végeznie, mi pedig vezetőként annyit mondunk: ”Köszönöm, szép munka, ügyes vagy!”

Ezek a fő motivációs eszközök léteznek, amit vezetőként, cégvezetőként majdnem kötelező jelleggel ki kell használnod, ha egy jó csapatot szeretnél magad köré építeni.
 

Hol hibázik a legtöbb vállalkozás, amikor a motivációról van szó?

Ezt a témát 2 részre osztanám, mert elég széles körben elterjedtek ezek a hibák. Érdemes figyelni ezekre a pontokra, különben félrecsúszhatnak különböző ígéretek, határidők, és az egész motiváció átmehet egyfajta követelőzésbe, mindkét oldalról.

 

1. Megállapodás

Amennyiben bármilyen motivációs dologról van szó, érdemes megállapodásokat kötni a vezetőknek a munkatársakkal. De ezt hadd mutassam be egy példán keresztül: a cél a heti 10 millió forint bevétel. Ez le van írva, és tudatva van a munkatársakkal is. Amikor ezt elérjük, akkor valamilyen – az alap megállapodáson felül lévő – dolgot adunk a munkatársaknak. Például egy közös sütés, kávézás, bármi.

Legyen ez az alap szituáció. Először is, mi történik, ha szóban állapodunk meg? Valószínűleg a munkatársak elfelejtik, hiszen ami nincs leírva, az tulajdonképpen nem igaz, és nem is létezik.

A következő példa, amikor le van írva a megállapodás. Akár egy közös felületre, akár e-mailben. Teljesen mindegy, csak le van írva. A munkatársak tudják a feltételeket. Tudnak a 10 millió forintról és a díjazásról is – például a kávézást –, ha sikerül elérni a 10 millió forintot. Ilyenkor már sokkal nagyobb esély van arra, hogy a csapat összedolgozzon a közös célért, és hogy el is érjék azt. Ilyenkor már meg lehet figyelni, kik a csapatjátékosok, és kik azok, akik nem annyira azok.

Ez az egyik dolog, amire oda kell figyelned, a másik pedig ennek egy része. Soha nem szabad fordítva csinálni! Nincs olyan, hogy: ”Kaptok 10.000-rel többet, vagy kaptok egy kávézást, de akkor a következő hétnek jónak kell lennie.” Ez soha nem működött, és soha nem is fog, szinte kötelező jelleggel el kell ezt felejteni!

Olyan van, hogy jól teljesít egy csapat, és utána kap pluszt, és erre nagyon fontos odafigyelni.

 

2. Pénz

Rengeteg vezető és cég ott rontja el, hogy nagyobb pénzeket ajánlanak fel embereknek, hogy ”akkor majd motiváltabbá fognak válni”. Nem fognak. Jó érzés lesz nekik 1-2 napig, aztán a motivációjuk – amennyiben nincs fenntartva a fentebb említett pontokkal – ugyanannyira le fog csökkenni, vagy talán még rosszabb is lesz.

Tehát, ha vegyünk egy embert, aki dolgozik egy nagy cégnél, és irányít 20 embert vagy többet. Odamegy hozzá a nagyfőnök, és azt mondja: ”Holnaptól 2x annyi a fizetésed”. Ennek biztosan örülni fog 1 napig, esetleg 1 hétig, de nem fog örökké tartani - de nem is ez a probléma. A probléma ott kezdődik, hogy a nagyfőnök soha egy szóval nem mondta ennek az embernek, hogy: ”Szép munka volt, köszönöm a munkád!”, vagy bármilyen hasonló dolgot, hiszen sok fizetést kap, és annyit gondol, hogy ezzel érje be. Mivel az emberek nem robotok, így ezzel soha nem fogja beérni. Kell az előrelépési lehetőség, viszont ez mindig az elismerés után van.

Hogyan ne motiváld a munkatársaidat?

 

Figyelj oda arra, hogy soha ne kerüljön egyik motivációba se olyan szó vagy mondat, amit leértékelésnek vehet a munkatársad. Nem fog az működni, ha büntetéssel próbálkozol, vagy hasonló, nem jutalomra épülő játékokat fogsz kitalálni.

Például: egy munkatársnak azt mondod, hogy: ”Sanyikám, ha ebben a hónapban teljesíted ezt és ezt a valamit, akkor talán átgondolom, hogy megérdemelsz-e egy fizetésemelést.” Vagy esetleg egy olyat, hogy: ”Sanyikám, biztosan akarsz Te ennyire sok kvótát magadnak? Nem sok munka ez egy ilyen embernek, mint Te?”

Bármit kitalálhatsz, viszont ezzel a leértékeléssel, elnyomással és társaival esélytelen, hogy hosszú távon jó és motivált csapatot tudj létrehozni. Ahogy már említettük: dicsérd meg; adj neki segítséget; mondd neki, hogy milyen profi; esetleg tűzzetek ki közösen olyan célokat, amiket reálisnak tart. A lényeg, hogy emeld fel a munkatársaidat, hozd őket új és új megállapodásra, és teremts nekik egy stresszmentes és motiváló környezetet.

 

Kezdd el használni a fent leírt módszereket, és garantáltan lesz változás a cégedben. Ha a munkatársak motiváltabbak és nem stresszesek, az biztosan számodra is kevesebb stresszt és több szabadidőt fog eredményezni.

SZERETNÉL LÉPÉST TENNI EGY STABILABB CÉG FELÉ?

AKKOR IGÉNYELD A VÁLLALATI TÉRKÉPET DÍJMENTESEN!

A Vállalati Térkép egy olyan eszköz, mely utat mutat ahhoz, hogy egy cégvezetőnek hogyan lehet stabilabb cége és több szabadideje, tehát hogyan tud szintet lépni a vállalkozásával!

DMA - Vállalati Térkép kép.png

TAPASZTALAT A VÁLLALATI TÉRKÉPRŐL!

"A DMA Vállalati Térkép jól megjeleníti azokat a tájékozódási pontokat, melyek a kívánt cél, azaz egy jól működő, konfliktusoktól és probléma halmazoktól mentes, töretlenül fejlődő cég eléréséhez vezetnek. Egy ilyen vállalatban a tulajdonos és vezetőség az operatív tevékenységek helyett a virágzó jövő megteremtésén munkálkodik úgy, hogy az különösebb erőfeszítés helyett inkább egy sikerekben gazdag élvezetes játszmát jelent.

Ehhez a cég valamennyi munkatársa és partnerei elégedett és együttműködő magatartással járulnak hozzá. A DMA szolgáltatása a Vállalati Térképre épülő navigációs rendszer, ami a konkrét felhasználó lehetőségeit figyelembe véve végigvezet a leggyorsabb útvonalon. Gyakorlati és kézzel fogható eszközöket ad az elvárt eredmény mielőbbi legpontosabb megvalósításához."

DMA_Etika_20190927_005.jpg

ILLÉS GÁBOR - VÖRSAS KFT. - TULAJDONOS

DMA LOGO 1.1.png