Akárhogy is nézzük, azt be kell látnunk, hogy a munkatársak motiválása, avagy a csapatmotiváció az egyik legfontosabb dolog egy cégben, és nem lehet letudni évente egy motivációs tréninggel. Kellenek azok az eszközök, melyekkel a munkatársat lelkesen tudjuk tartani, ténylegesen segíteni tudunk neki és motiválni tudjuk, hogy el tudjuk érni a cégben a nagyobb stabilitást és a több szabadidőt.

Először is, mit jelent a motiváció?

 

Motiváció szó jelentése:

Cselekvésre késztető tényező, amely növeli a személy hajlandóságát és észszerű ok lesz neki arra, hogy megtegyen egy elvárt cselekvést vagy engedelmeskedjen egy utasításnak.

 

Az emberek akkor szeretnek dolgozni egy munkahelyen, ha ott az elvárásaiknak megfelelő a környezet és a bánásmód. 

Egy országos felmérést készítettünk, ahol összeszedtük azokat a tényezőket, melyeket egy munkavállaló keres egy cégben, és vágyik arra, hogy egy cégben meg is valósuljon.

Erről itt tudsz olvasni: MUNKAERŐ MEGTALÁLÁS/MEGTARTÁS

 

Ebben a cikkben viszont inkább arról szeretnék írni Neked, mikor már nálad dolgozik a munkatárs, akkor hogyan tudod őt motiválni és lelkesíteni. Milyen tényezők vannak, melyekkel tudod motiválni?

MI AZ, AMI CSELEKVÉSRE ÖSZTÖNZI A MUNKATÁRSAKAT?

HOGYAN ÉRD EL A CSAPAT MOTIVÁCIÓT?

Dicséret

Furán hangzik, de ha egy munkatársban meglátod a jót, meglátod azt, amit jól végzett el, és ezt el is mondod neki, azzal hihetetlen eredményeket tudsz elérni.

Biztos voltál már úgy, hogy nagyon nehezen haladtál egy munkával. Próbálkoztál és nagy nehezen, rengeteg idő után sikerült azt a dolgot elkészíteni. Ezután nem jött oda senki, nem mondták neked, hogy ügyes vagy, és körülbelül senkit nem is érdekelt. 

Na, de milyen lett volna, ha odajött volna egy ismerősöd, barátod – akárki –, és elmondta volna, hogy le a kalappal, nagyon ügyes vagy és, hogy igazán szuper a teljesítményed? 

Valószínűleg jól esett volna, és meg jött volna a kedved ahhoz, hogy még dolgozz, és kicsit motiváltabb lettél volna.

Remélem, ebben egyetértünk.

Dicséret írásban, illetve tömeg előtt

Ez is nagyon fontos, hiszen a dicséret még többet ér, ha rengeteg ember előtt és írásban adod – akár kis elismerés formájában. Ezt történhet egy év végi összefoglalón, de akár a heti vagy a havi meetingen is.

Célok segítése

Minden munkatársnak kell hogy legyen célja, és itt most olyan célokról van szó, melyek nagyobbak. Nem arról, hogy megkapja a havi fizetését, vagy, hogy elmenjen egyszer moziba. Inkább olyan célokról van szó, hogy kell neki egy kocsi, el szeretne menni nyaralni, akar egy lakást venni, stb.

Ezeknek a céloknak a támogatása, és a segítség ahhoz, hogy a munkatárs el tudja ezeket érni - erről van szó itt.

Ha esetleg nincs célja a munkatársnak, akkor most azonnal oda kell menni hozzá, és keresni kell neki egy célt, mert enélkül nem tud létezni, nem tud élni. Nincs, ami hajtja előre. 

Illetve egy vezetőnek tudnia kell az összes munkatársa célját - mindenkiét, kivétel nélkül, hiszen ez a minimum.

 

Mondok egy példát: az egyik munkatárs szeretne egy autót. Tételezzük fel, hogy most annyira nem motivált, annyira nem dolgozik hatékonyan. Ilyenkor odamegy hozzá a vezető, és egy kicsit beszél vele. Megkérdezi: hogy van, mi újság, majd rátér a lényegre. Rákérdez, hogyan áll az autóval? Mikor veszi meg? Ugyebár az a cél még messze van, így nyilván fogja is ezt mondani. Ilyenkor már a célon van a figyelem, az autón. Többféle lehetőség is van. Az egyik lehetne az, hogy elvisszük az emberünket egy autószalonba, és mutatunk neki vadonatúj autókat. Nyilván örülni fog neki, meglesz a cél és megint motivált lesz.

Van még egy lehetőség. Egyszerűen beszélünk neki erről a célról. Milyet szeretne, milyen motorral, milyen színben, stb. Csak beszéltessük róla, hogy megint akarja azt az autót, és a beszélgetés végén mondjuk neki, hogy dolgozzon keményen, és hamar meglesz az a kocsi.

 

Van még az a lehetőség is, amikor például segítesz neki megvenni azt a bizonyos dolgot, ami a célja, segítesz neki szó szerint elérni, de ez egy kocsinál nem valószínű. 

Akkor lehet ideillő, ha például egy új mosogatógépet szeretne, mert a mostani elromlott, de ebben a másodperceben nem tudja megvenni. 

 

Nyilván ez egy nagyon egyszerű példa, de szerintem a lényeget érted. Egyszerű, de mégis hatékony módszer.

Ha érti a munkatárs, hogy mit kell elvégeznie, és mik az elvárások vele szemben.

Sajnos rengeteg cégben nincs meg az, hogy konkrétan, pontosan mi az, amit elvárnak a munkatárstól. Nincs leírva, hogy pontosan mit kell elvégeznie, így zűrzavarba kerül, és nyilván teljesen el is megy a kedve mindentől. Ráadásul, ha ezenfelül még le is hordjuk, hogy nem végezte el a feladatot, na az nem túl szerencsés.... 

 

Amikor érti, hogy pontosan mit kell elvégeznie, akkor már alapból rengeteg motivációt adunk neki vissza.

Segítséget kap, amikor problémája van.

Ez kapcsolódik az előzőhöz, hiszen ha tudja, hogy mi a pontos feladata, akkor elvileg meg van neki adva minden ahhoz, hogy azt el tudja végezni. De tételezzük fel, hogy van valamivel problémája, akkor tud kérdezni, mi pedig válaszolunk.

Nincs hülyének nézve, mert kérdezni szeretne.

Ez az egész embert meg tudja változtatni, hiszen az előző munkahelyeken majdnem tuti, hogy mindenki lenézte, hülyének nézte, ha kérdezett (egészen az iskolától kezdve mindenki), így teljesen kinyílhat az emberünk, és egy igen ideális munkatársat kaphatunk ezzel.

És hagyni kell, kérdezzen többször, kérdezzen százszor - nem baj! Tudjuk, hogy azért kérdezi, mert dolgozni szeretne, termelni szeretne és ezt becsüljük meg.

Nagyjából ezek azok az eszközök, melyekre figyelni kell, és alkalmazni kell ahhoz, hogy a munkatársak motiváltak legyenek és sokkal többet tudjanak termelni - ezáltal nagyobb stabilitást, több szabadidőt érjünk el a cégben.

Amikor ezeket bevezeted, nagyobb stabilitás és több szabadidő lesz az eredménye.

Így máris szintet tudsz lépni a vállalkozásoddal!

 

Remélem, tudtál ebből tanulni és akár ihletet nyerni.

 

Ha érdekel még hasonló téma, akkor nézd meg egy másik cikkünket a NAPI RIPORT-RÓL ITT!

SZERETNÉL LÉPÉST TENNI EGY STABILABB CÉG FELÉ?

AKKOR IGÉNYELD A VÁLLALATI TÉRKÉPET DÍJMENTESEN!

A Vállalati Térkép egy olyan eszköz, mely utat mutat ahhoz, hogy egy cégvezetőnek hogyan lehet stabilabb cége és több szabadideje, tehát hogyan tud szintet lépni a vállalkozásával!

TAPASZTALAT A VÁLLALATI TÉRKÉPRŐL!

"A DMA Vállalati Térkép jól megjeleníti azokat a tájékozódási pontokat, melyek a kívánt cél, azaz egy jól működő, konfliktusoktól és probléma halmazoktól mentes, töretlenül fejlődő cég eléréséhez vezetnek. Egy ilyen vállalatban a tulajdonos és vezetőség az operatív tevékenységek helyett a virágzó jövő megteremtésén munkálkodik úgy, hogy az különösebb erőfeszítés helyett inkább egy sikerekben gazdag élvezetes játszmát jelent.

Ehhez a cég valamennyi munkatársa és partnerei elégedett és együttműködő magatartással járulnak hozzá. A DMA szolgáltatása a Vállalati Térképre épülő navigációs rendszer, ami a konkrét felhasználó lehetőségeit figyelembe véve végigvezet a leggyorsabb útvonalon. Gyakorlati és kézzel fogható eszközöket ad az elvárt eredmény mielőbbi legpontosabb megvalósításához."

ILLÉS GÁBOR - VÖRSAS KFT. - TULAJDONOS

Névtelen terv (68).png

ÉRDEKEL, HOGYAN KEZELD A MUNKATÁRSAIDAT, AMIKOR NEM TARTJÁK A SZAVUKAT, VAGY NEM VÉGZIK EL A FELADATUKAT?

IRATKOZZ FEL AZ ONLINE MAGAZINUNKRA, ÉS TANULJ GYAKORLATI VEZETŐI ESZKÖZÖKET, MELYEKET EGYBŐL ALKALMAZNI TUDSZ A CÉGEDBEN!

HAVI 10.000+ OLVASÓ

HAVI 8 ÜZLETI CIKK

DÍJMENTES FELIRATKOZÁS

Iratkozz fel kötelezettségmentesen, és amilyen gyorsan feliratkoztál, olyan gyorsan le is tudsz iratkozni, ha úgy érzed!

DMA LOGO 1.1.png

3508 Miskolc, Csabavezér út 27.